Eleccions EUA 2020: El sorgiment de noves formes de comunicació

Les eleccions Trump vs Biden en plena crisis sanitaria ha comportat la reforumalació de la comunicació política mitjançant eines com Twitch. I, sobretot, com les xarxes socials han evitat errors passats amb les "fake news".

 Descarregar Pdf
imatge biden trump
Imatge extreta de Getty.

La crisi del coronavirus ha beneficiat les plataformes de streaming. El confinament imposat per la pandèmia ha disparat tant el nombre d'usuaris com el consum de continguts online. Sense poder sortir al carrer i en un context d'incertesa que mai havíem conegut, el mòbil i l'ordinador es van convertir en uns grans aliats per fer passar el temps més ràpid.

Els usuaris d'internet, acostumem a associar la paraula "streaming" amb serveis molt coneguts com YouTube i Netflix, però aquest mercat cada vegada s'està expandint més per donar pas a altres plataformes. Un dels millors exemples d'aquesta evolució en el mercat és la popularitat de Twitch, la qual s'ha convertit en una de les 50 pàgines web més visitades del món. El creixement de popularitat d'aquesta plataforma, no només ha estat gràcies als anomenats "gamers". Des de el llançament de Twitch l'any 2011, el contingut que ofereix ha variat una mica més. Encara que segueix sent la meca per als jugadors de videojocs, els quals poden aconseguir diners transmetent les seves partides i venent productes a la plataforma, Twitch també ha vist un augment de categoria de Música i arts escèniques, en part perquè molts dels esdeveniments d'artistes i causes solidàries han recaigut en la plataforma per la seva popularitat. La pàgina Esportscharts va revelar algunes xifres sobre els primers quinze dies de setembre, i tres streamers espanyols com Ibai, El Rubius i AuronPlay es troben en el top 5 mundial de visites. És curiós com els streams d'aquests coneguts usuaris de Twitch s'han trobat amb més de 100.000 espectadors en directe.

Però a més, Twitch s’ha fet popular entre els polítics i els comunicadors polítics. En una societat on els més joves pràcticament no miren la TV, Twitch és una de les plataformes on millor es poden comunicar idees polítiques. Un dels primers polítics en fer-ho fou Emmanuel Macron al març del 2019, on va retransmetre un debat per la plataforma. 

I les eleccions presidencials d’Estats Units no han sigut menys. Polítics com Alexandria Ocasio-Cortez o Ihan Omar  mentre jugaven al Among Us animaven als seus seguidors a votar; fins a periodistes com Emilio Domenech que retransmeten l’última hora de la política estadounidense.

 

La innovació de Newtral en les Eleccions USA

Com s'ha presentat abans, la gran influencia que ha obtingut Twitch ha despertat la curiositat de les empreses de comunicació per començar a produir contingut en la plataforma. N'és un exemple Newtral. L'empresa fundada per Ana Pastor l'any 2018 és una startup de contingut audiovisual. Es caracteritza per les seves àrees d'acció enfocades en la creació de noves narratives en xarxes socials i la innovació en el periodisme mitjançant el fact-cheaking. I, juntament, amb el periodista i corresponsal Emilio Doménech han suposat una autèntica innovació en la informació política nord-americana, sobretot durant les passades eleccions del passat 3 de novembre.

La televisió i altres mitjans tradicionals han perdut l'atenció del públic de la generació Z, ja que, en les xarxes socials i plataformes streaming han trobat un oasi per escollir el seu propi contingut, divulgador polític, mitjà i, sobretot, sense preocupacions de l'horari de les programacions. Segons Iago Moreno, sociòleg per la Universitat de Cambridge, Twitch està creixent gràcies a la sensació de proximitat, intimitat i immediatesa entre creador i usuari. El mateix Moreno és un divulgador sociòleg que utilitza xarxes socials com Twitter i Twitch. Alán Borroso és un altre exemple de divulgador polític que comença apostar per aquest neòfit format perquè es poden parlar de temes tan espessos, com potser la política, des de l'entreteniment però sense perdre el valor didàctic. Segons Barroso es construeix un diàleg i un vincle emocional més fort.

   Darrera modificació:

Clip de video d'un directe a Twitch de Alán Borroso. Font: Twitch.

 Descarregar Pdf

Newtral i Emilio Domènech van apostar aquesta temàtica que proporciona Twitch per poder aconseguir atraure el públic espanyol més jove i que aquest estigués enganxat a la pantalla del seu ordinador esperant els resultats electorals de l'estat d'Arizona, i així entendre la complexitat del sistema nord-americà. Com a conseqüència, aquests dos comunicadors van esdevenir pioners en la comunicació política en parla hispana a Twitch.  La conseqüència va ser aconseguir en plenes eleccions electorals una mitjana de 3.000 espectadors i en menys d'una setmana guanyar uns 9.850 seguidors al seu compte.

stats
Dades de Newtral a Twitch. Font: Twitch Tracker.
   Darrera modificació:

 Descarregar Pdf

Aquest èxit per Newtral és en part en gràcies a @Nanisimo (Emilio Doménech) periodista corresponsal a Nova York, des d’on col·labora amb la ja esmentada Newtral i la Sexta, més concretament el programa al “Rojo Vivo” presentat per Antonio Ferreras. Doménech i altres periodistes polítics van començar una campanya a la xarxa social Twitter on durant les eleccions estarien tots els dies informant de les novetats de les eleccions, com han titulat els mitjans, més importants de la història recent. Gràcies a les seves cròniques a Twitter, Doménech va guanyar un total de 66.000 seguidors en Twitter durant les primeres setmanes de novembre. La seva popularitat va caure al compte de Twitch de Newtral on Doménech és el principal moderador i on va realitzar una mitjana de 57 hores de rigorós directe en el mes de novembre.

   Darrera modificació:

 Descarregar Pdf

Per què l'èxit del Nanisimo? Principalment, per la rigorositat informativa que aporta el jove periodista d'Alcoi i, sobretot, un punt de vista totalment diferent de la resta d'informacions polítiques nord-americanes. Durant els directes, els espectadors poden anant seguint l'evolució dels colors que omplien els diferents estats. Cada moviment polític i electoral estava acompanyat per un context exhaustiu per part del periodista valencià. També ensenya als seus "subscriptors" quines eren les seves eines per poder està al corrent d'allò que anava succeïen. Els espectadors del streaming estaven al corrent de tota l'actualitat i història política nord-americana durant les dues hores de mitjana que podia durar el directe.

   Darrera modificació:

Clip de video d'un directe de Newtral a Twitch amb Emilio Doménech. Font: Twitch.

 Descarregar Pdf

Però, sobretot, per poder triomfar en Twitch s'ha de saber poder entretenir, intimar amb la teva audiència i construir un diàleg un vocabulari propi entre el creador i l’usuari. Doménech va entendre a la perfecció com incorporar les tècniques dels streamers exitosos com Ibai Llanos i incorpora-ho en la comunicació periodística. El seu llenguatge comunicatiu atrapa als espectadors Z, un llenguatge sense pèls a la llengua. Els directes són com un debat entre amics prenent una cervesa però enriquint-se al mateix temps.

 

   Darrera modificació:

Els usuaris avisen a Doménech d'una Fake News en ple directe. Font: Twitch.

 Descarregar Pdf

Doménech ha demostrat ser molt versàtil en una plataforma que és molt fàcil perdre espectadors i on la competència està en augment. I que el mateix Doménech ha comentat sobre aquesta dificultat perquè la major part de l’audiència de la plataforma és un usuari força actiu, el qual és molt exigent i la seva resposta al contingut és immediata.  Així doncs, Newtral i el periodista “maricoper” (com Doménech ha batejat als seus subscriptors pel comtat d’Arizona Maricopa) han aconseguit ser el mitjà comunicatiu de parla hispana més influent de la plataforma de streaming.

   Darrera modificació:

Doménech contextualitzant els possibles resultats a Georgia. Font: Twitch.

 Descarregar Pdf

A més a més, Emilio Doménech és la representació clara d'una nova generació de periodistes versàtils i polivalents. A part de ser col·laborador en els programes esmentats, el periodista valencià també és el creador de la "La Wikly d'Emilio Doménech" on cada setmana realitza una newsletter pels seus subscriptors. El periodista polític realitza una anàlisi exhaustiva de l'actualitat nord-americana des de tres temàtiques: la política, la cultura, la innovació tecnològica i informació financera. El punt de vista de Doménech posa al lector a l'hipocentre de la societat americana mitjançant magnífics i clars resums sobre la peculiar actualitat del país yanqui. Tanmateix, també ha incorporat podcast en les seves weeklys per poder narrar als seus subscriptors els determinats butlletins, tot i que, també es poden escoltar des de plataformes com Itunes, Spotify i Ivoox. Actualment, compta amb més de 12.000 seguidors a la seu compte personal de Twitch on aprodunfitza en temes concretes de l’actualitat política nord-americana.

   Darrera modificació:

 Descarregar Pdf

Política a Twitch

Pel que fa a la política, actualment podem dir que també s'està introduint en aquest tipus de plataformes. Les campanyes electorals s'han anat desplaçant a les xarxes socials. El cas Cambridge Analytica és un dels millors exemples de la importància i el poder que està tenint Internet, i les noves eleccions als EUA ens estan deixant altres transicions interessants. Per exemple, Alexandria Ocasio-Cortez, a més de ser la congressista més jove dels Estats Units, és una de les veus més rellevants de la política americana actual.

La congressista ara va buscar a algunes persones que volguessin formar part del seu equip a 'Among Us', un dels grans fenòmens del 2020 i encara que en el moment de comunicar-ho, ella mateixa va publicar un Tweet dient que no hi havia jugat mai, es va crear un perfil de Twitch on en qüestió d'hores, i sense haver emès ni un segon en aquest compte els seguidors van créixer de forma considerable.

   Darrera modificació:

 Descarregar Pdf

Tal com va deixar clar en els seus tweets inicials i sense entrar massa en missatges de caràcter ideològic, la seva intenció amb aquests streamings és conscienciar els espectadors més joves que s'apropin a les urnes. Encara que generalment els nord-americans confien en el seu sistema polític, la participació no és massa elevada. I és que 'Among Us' i Twitch són de màxima actualitat. No cal dir que la tendència és global. Altres polítics joves estan fent el mateix en altres països, com és el cas de Pamela Jiles a Xile. Cal dir també que el mateix Trump compta amb un canal semblant, tot i que no gestionat per ell mateix, i fins i tot l'equip de Biden ha creat una illa en Animal Crossing. Està clar que són moviments intel·ligents en un moment en què la comunicació pública està canviant de forma radical. I més especialment quan la campanya està supeditada a les restriccions pel coronavirus.

   Darrera modificació:

 Descarregar Pdf

Instagram i Twitter contra les Fake News 

 

Com s’ha exposat, les xarxes socials han tingut molt a veure amb les eleccions de Estats Units. Facebook, Twitter i Instagram han sigut les principals xarxes que utilitzen diàriament els polítics d’arreu del món, tot i que la xarxa preferida dels polítics sigui Twitter. 

Des de fa uns mesos hem pogut veure com Twitter i Instagram han avisat de possibles fakes news a partir de tweets o posts a Instagram. I en el cas de les eleccions d’Estats Units no ha sigut menys, sobretot després de que Joe Biden guanyés les eleccions. S'ha pogut observar dia rere dia diferents tweets de Donald Trump sobre el resultat de les eleccions, i com segons ell estan amanyades. Podem veure un exemple en aquesta imatge  just abans de que comencessin els aldarulls.

WhatsApp Image 2021-01-10 at 18.53.53 (2)
Tweet de Donald Trump el qual Twitter assenyala com informació no verificada.
   Darrera modificació:

 Descarregar Pdf

Però el passat 6 de gener, amb els aldarulls al capitoli i l’entrada d’extremistes pro Trump a l’edifici, Twitter i Facebook van decidir eliminar durant unes hores el Twitter del passat president dels Estats Units, com podem veure en aquest fil.

Hores abans, quan els extremistes estaven dins el Capitoli, Trump va pujar un vídeo a Twitter on rogava per la pau però al mateix temps els donava la raó sobre el resultat de les eleccions.Twitter primerament va bloquejar totes les reaccions que es poguessin fer sobre el Tweet, i va avisar que no hi havien proves de l’amany de les eleccions, a més de que el Tweet podia incitar a la violència. Poques hores després es va borrar el tweet i el compte de Twitter del ex president dels Estats Units durant 12 hores. 

   Darrera modificació:

 Descarregar Pdf

Durant la nit del 6 però, Trump va dir la seva per la xarxa social a partir del twitter de Dan Scavino, un dels seus homes de confiança. Com podem veure en aquest fil de twitter Donald Trump accepta la seva derrota, tot i que no es dóna per vençut. 

El dia següent, Mark Zuckerberg va anunciar des del seu perfil de Facebook l’eliminació del compte de Trump  de Facebook i Instagram durant mínim dues setmanes. El 9 de desembre per la matinada Twitter va anunciar la suspensió del compte de Donald Trump per incitació a la violència.

Així doncs, i com a conclusió, ens podem fer la idea de com funcionen les xarxes socials amb les “fake news”. Des de fa mesos s'està intentant erradicar mitjançant els punts d’informació que posen a la publicació “falsa”. S’ha de dir que no només funciona amb temes polítics, sinó que per exemple amb la COVID-19 funciona exactament igual. Però mai s’havia arribat a tancar un compte a cap xarxa social de cap polític per escampar “fake news”, el que ens fa pensar la gravetat de la situació que vam viure fa uns dies.

WhatsApp Image 2021-01-07 at 13.22.30 (2)
El polèmic vídeo de Trump sobre els assaltants del Capitoli. Twitter va desconfigurar tota mena d'interacció.

10 de gener del 2021

Andrea Garcia, Maria Lozano i Arianna Tanghetti

   Darrera modificació: