Eleccions EUA 2020: El sorgiment de noves formes de comunicació
Les eleccions Trump vs Biden en plena crisis sanitaria ha comportat la reforumalació de la comunicació política mitjançant eines com Twitch. I, sobretot, com les xarxes socials han evitat errors passats amb les "fake news".
Descarregar PdfLa crisi del coronavirus ha beneficiat les plataformes de streaming. El confinament imposat per la pandèmia ha disparat tant el nombre d'usuaris com el consum de continguts online. Sense poder sortir al carrer i en un context d'incertesa que mai havíem conegut, el mòbil i l'ordinador es van convertir en uns grans aliats per fer passar el temps més ràpid.
Els usuaris d'internet, acostumem a associar la paraula "streaming" amb serveis molt coneguts com YouTube i Netflix, però aquest mercat cada vegada s'està expandint més per donar pas a altres plataformes. Un dels millors exemples d'aquesta evolució en el mercat és la popularitat de Twitch, la qual s'ha convertit en una de les 50 pàgines web més visitades del món. El creixement de popularitat d'aquesta plataforma, no només ha estat gràcies als anomenats "gamers". Des de el llançament de Twitch l'any 2011, el contingut que ofereix ha variat una mica més. Encara que segueix sent la meca per als jugadors de videojocs, els quals poden aconseguir diners transmetent les seves partides i venent productes a la plataforma, Twitch també ha vist un augment de categoria de Música i arts escèniques, en part perquè molts dels esdeveniments d'artistes i causes solidàries han recaigut en la plataforma per la seva popularitat. La pàgina Esportscharts va revelar algunes xifres sobre els primers quinze dies de setembre, i tres streamers espanyols com Ibai, El Rubius i AuronPlay es troben en el top 5 mundial de visites. És curiós com els streams d'aquests coneguts usuaris de Twitch s'han trobat amb més de 100.000 espectadors en directe.
Però a més, Twitch s’ha fet popular entre els polítics i els comunicadors polítics. En una societat on els més joves pràcticament no miren la TV, Twitch és una de les plataformes on millor es poden comunicar idees polítiques. Un dels primers polítics en fer-ho fou Emmanuel Macron al març del 2019, on va retransmetre un debat per la plataforma.
I les eleccions presidencials d’Estats Units no han sigut menys. Polítics com Alexandria Ocasio-Cortez o Ihan Omar mentre jugaven al Among Us animaven als seus seguidors a votar; fins a periodistes com Emilio Domenech que retransmeten l’última hora de la política estadounidense.
La innovació de Newtral en les Eleccions USA
Com s'ha presentat abans, la gran influencia que ha obtingut Twitch ha despertat la curiositat de les empreses de comunicació per començar a produir contingut en la plataforma. N'és un exemple Newtral. L'empresa fundada per Ana Pastor l'any 2018 és una startup de contingut audiovisual. Es caracteritza per les seves àrees d'acció enfocades en la creació de noves narratives en xarxes socials i la innovació en el periodisme mitjançant el fact-cheaking. I, juntament, amb el periodista i corresponsal Emilio Doménech han suposat una autèntica innovació en la informació política nord-americana, sobretot durant les passades eleccions del passat 3 de novembre.
La televisió i altres mitjans tradicionals han perdut l'atenció del públic de la generació Z, ja que, en les xarxes socials i plataformes streaming han trobat un oasi per escollir el seu propi contingut, divulgador polític, mitjà i, sobretot, sense preocupacions de l'horari de les programacions. Segons Iago Moreno, sociòleg per la Universitat de Cambridge, Twitch està creixent gràcies a la sensació de proximitat, intimitat i immediatesa entre creador i usuari. El mateix Moreno és un divulgador sociòleg que utilitza xarxes socials com Twitter i Twitch. Alán Borroso és un altre exemple de divulgador polític que comença apostar per aquest neòfit format perquè es poden parlar de temes tan espessos, com potser la política, des de l'entreteniment però sense perdre el valor didàctic. Segons Barroso es construeix un diàleg i un vincle emocional més fort.