EXÀMENS PRESENCIALS, UNA TRAMPA?
Descarregar PdfDesprés d’un estiu atípic, el curs universitari va iniciar amb classes semipresencials per tal de reduir la mobilitat i a la vegada poder seguir ensenyar el temari a les aules, això si seguint el protocol sanitari, mascaretes, gel hidroalcohòlic i distància de seguretat.
Malauradament, les universitats es van veure obligades a oferir els serveis de manera online pocs mesos després de l'inici del nou curs universitari a causa de l'augment de casos de coronavirus. L'alumnat, com ja havia fet en l'anterior curs, assisteix a les classes online per tal d'obtenir els coneixements i continuar endavant amb els seus estudis. Però com ja s’havia aplicat durant el confinament de l’any passat, tan el professorat com els estudiants s’han adaptat més ràpidament.
La problemàtica ha iniciat aquest mes de gener amb l'arribada dels exàmens finals. Molts professors volen fer els exàmens de manera presencial per assegurar-se que els estudiants han assolit els coneixements i l'alumnat ho troba incongruent, ja que gran part del semestre ha estat de forma online. Ara a més, s'afegeix l'arribada de la nova variant de coronavirus importada del Regne Unit a Catalunya. Aquesta nova variant, SARS-Co-V-2, segons els primers estudis fets al Regne Unit, encara no revisats, és més contagiosa però menys letal. També s’ha observat que afecta més els joves, a diferència de les altres variants. Per aquesta mateixa raó, l’alumnat mostra més negativa en dur a terme els exàmens de manera presencial. Una de les altres raons per les quals es queixen, és que en alguns casos el treball és totalment autònom i en els exàmens s’exigeix el mateix com si les classes s’haguessin produït amb total normalitat.
“Els examens presencials comprometen la salut de les estudiants i de les seves persones estimades.”
L’Associació de Joves Estudiant de Catalunya (AJEC) ha demanat a la Generalitat que “reconsideri i rectifiqui” el manteniment dels exàmens presencials davant d’una situació que qualifiquen de “crítica” per la pandèmia i unes proves que no consideren “coherents” amb les classes online.
Reclamen exàmens virtuals “de qualitat” on els estudiants puguin demostrar “els seus coneixements” i que les proves es dissenyin “amb altres intencions” que no siguin “només prevenir la còpia i el frau”.
Des de l’AJEC, asseguren que les mesures són “poc comprensibles” ja que els universitaris, diuen, no poden accedir a un ensenyament presencial durant el curs, però en canvi els forcen a ajuntar-se per poder examinar-se.
“Tot i això, la consellera de Salut, n’Alba Vergés, anunciava a la comunitat universitària que els exàmens seguirien sent presencial”
A més, alguns universitaris, sobretot de fora de Catalunya, qüestionen haver-se de traslladar fins a la universitat per fer els exàmens en un moment en què hi ha confinaments perimetrals. La FNEC denuncia que alguns estudiants que viuen lluny i no poden “afrontar el lloguer d’un pis o d’hotels” per fer les proves presencials.
És el cas de la Clàudia -prefereix fer servir un nom fictici- estudia 3r d’economia a la Universitat de Barcelona i ha seguit les classes del primer semestre des de casa, a Eivissa, però ja està mirant vols d’avió per anar a Barcelona a fer els exàmens.
La docència virtual li ha capgirat tots els plans que tenia: tot i no haver pogut treballar durant l'estiu perquè tant el sector serveis com de restauració a l'illa estaven aturats, ha seguit pagant el pis d'estudiants a Barcelona davant la incertesa de no saber si haurà de tornar-hi més endavant; s'ha adaptat a les classes online malgrat que a nivell tècnic "deixaven molt a desitjar"; ha canviat la tranquil·litat de la biblioteca per estudiar a casa i ha vist com empitjorava el seu rendiment acadèmic. "La càrrega lectiva s'ha vist incrementada. No és el mateix anar a classe presencial i després tenir unes horetes de desconnexió quan tornes a casa a dinar. El temari no s'ha adaptat a aquesta situació", diu.
Ara que s'acosten els exàmens –ella els comença el dia 18–, espera que la universitat doni una "resposta contundent" i els permeti fer online. Tot i això, avisa que massa sovint es fan "mals plantejaments" dels exàmens virtuals. "Es parteix de la premissa que els estudiants copiem i els professors acaben posant formats injustos, com ara preguntes llargues per respondre, test amb un temps molt limitat o una penalització pels errors més elevada que si fossin presencials", assegura.
Per ara la UB manté els exàmens presencials, tot i que el futur rector, Joan Guàrdia, que pren possessió el dia 12, ha assegurat que "estudien fórmules" per garantir la salut dels estudiants.
"A Física UB farem els exàmens presencials perquè els profes han estat insistint-li al deganat durant setmanes que han de ser-ho, perquè és més important que els alumnes no copiem que la salut de totes"
Un altre dels factors que preocupa als estudiants és la tercera onada que ha d’arribar inevitablement després dels desplaçaments de molta gent durant les festes de Nadal, Cap d’Any i Reis. “Tenim algun model matemàtic que ens diu que arribarà al gener, però això és un model matemàtic no ho sabem del cert” va explicar Josep Maria Argimon a principis de Desembre al programa FAQS de TV3.
Cal d’estacar que ara mateix la situació del virus és més alarmant que en l’abril passat i en canvi el ministre d’Universitats, Manuel Castells, no demana que es busquin alternatives al respecte com ho va fer anteriorment. L’any passat Castells va admetre que les universitats no estaven preparades per fer docència virtual.En aquests moments les Universitats i personal docent ja compta amb l'experiència del curs passat per dur a terme proves d’avaluació online però en moltes es volen evitar. Els estudiants creuen fermament que si a finals del curs passat es van poder fer exàmens online, aquest cop també s'hauria de poder garantir i no haver d'ajuntar en una mateixa aula "tanta gent, durant tantes hores, de punts diferents de la Península i menys després de les festes de Nadal".
"Tots estem al servei dels estudiants"
Els estudiants d'infermeria de la facultat de Ciències de la Salut de Gran Canària, com en altres facultats, ja han començat els exàmens presencials. Belen (@belenleonp) estudiant del grau, assenyala que els exàmens presencials no són segurs i que la distància de seguretat d'1,5m no està garantida dins l'edifici. És més, una de les classes no podia ser utilitzada i el professorat va decidir fer-los anar en una altra. 50 persones en una aula sense a penes 0,5m de distància.
El semestre s’acaba i els temuts exàmens de gener arriben. Arriben per a tot l’estudiantat universitari català, però no tothom els realitzarà de la mateixa manera, encara que de moment, l’opció que guanya per golejada a les universitats públiques és la d’examinar-se de manera presencial, una decisió que pretén ser segura en la situació en què estem, ja que segons la consellera de Salut, Alba Vergés, “les universitats faran exàmens presencials amb les mesures conegudes: grups tan reduïts com sigui possible, zones amb ventilació, distàncies i mascaretes” . La decisió ha creat polèmica a les xarxes socials, i diferents usuaris, sindicats i col·lectius universitaris n’han mostrat la seva disconformitat.
“Que los exámenes sean presenciales después de estar pràcticament el cuatri entero online es la prueba más clara de que para ellos vale más la nota del examen que lo que realmente nos hayan podido enseñar” , amb aquest tuit, l’estudiant i usuària de Twitter @pilar_carmona01 mostra la disconformitat que comparteixen centenars d’estudiants de la comunitat universitària espanyola que, a través de publicacions a Twitter i d’stories a Instagram estan fent patent la mala gestió, segons ells, de realitzar exàmens presencials, tenint en compte que Espanya està travessant la tercera onada de la covid-19, una onada que ja fa temps que experts com l’especialista en salut pública i medicina preventiva, el doctor Josep Maria Argimon, preveien que arribaria al mes de gener, fent patent aquesta idea al programa de TV3, FAQS.
La polèmica s’està duent a terme, sobretot, a través de la plataforma Twitter, on centenars d’estudiants s’estan queixant d’haver de fer els exàmens en línia i de les males condicions en què s’estan realitzant. Les primeres i els primers estudiants que han començat el període d’exàmens i, per tant, les i els primers a denunciar la situació viscuda a les aules universitàries ha estat l’alumnat del País Valencià, de les Illes Canàries i del País Basc. La Universitat Politècnica de València (UPV) tenia clars, igual que la resta, els protocols que s’han de dur a terme contra la covid-19 per poder fer exàmens presencials: grups reduïts, alumnat amb mascaretes i gel hidroalcohòlic a l’entrada i a la sortida de les aules i a les portes de la universitat. Molt probablement, s’ha garantit l’ús del gel hidroalcohòlic i de les mascaretes però... ¿Els exàmens s’estan realitzant en grups reduïts no permetent, d’aquesta manera, que la gent s’acumuli a l’aula i als passadissos? La resposta, segons l’estudiant @_Sr_P_ és que no, demostrant la seva indignació amb les paraules “gracias @UPV por hacer de la universidad un lugar seguro” En aquest tuit, es mostren fotografies de passadissos plens d’estudiants on no es garanteixen les mesures de seguretat, indicant que hi ha “barra lliure en covid-19” i manifestant que no entén com segueixen sense prendre mesures, imatges que es repeteixen en altres universitats, com a la facultat d’infermeria de la Universidad de la Palma de Gran Canaria (UPGC), on @Belenleonp mostra els passadissos plens d’alumnes esperant per realitzar un examen, sense respectar les mesures de seguretat , imatge que es repeteix a la facultat de farmàcia de la Universidad del País Vasco (UPV), tal com mostren les imatges penjades a la plataforma per la usuària @arana_music
Recorrent Twitter, trobem centenars de publicacions on es denuncien situacions que posen en risc la salut de l’estudiantat i de les seves famílies. A les universitats públiques catalanes, però, la situació no és gens diferent de la que s’està vivint a la resta de l’Estat espanyol.
“Si la onada en la que estem ara es preveia des de fa tant temps, no es podia buscar un bon sistema per fer els exàmens online?”, comenta indignada la Núria (prefereix fer ús d’un nom fictici) una noia de quart d’un grau de la branca de ciències de la salut de la UB que, a més de trobar-se els passadissos plens “de gom a gom” d’estudiants mentre esperava per entrar a l’aula per realitzar el primer examen, ha hagut de fer ús del transport públic per arribar a la facultat.
“Si la onada en la que estem ara es preveia des de fa tant temps, no es podia buscar un bon sistema per fer els exàmens online?”
La Núria, que viu a un poble de la Catalunya Central, ha d’agafar un tren i un metro per arribar a la seva universitat: “tenia l’examen a primera hora i al tren no hi havia massa gent, però el metro en hora punta estava impossible. Ens diuen que es respectaran les mesures de seguretat en els exàmens, però no pensen que la majoria hem d’agafar un tren, un bus o un metro per arribar. I al transport no es respecta res”. Igual que la Núria, a les xarxes socials diversos usuaris han denunciat, adjuntant imatges, que “no serveix de res dir que les universitats són segures si la mobilitat no ho és” , i alguns usuaris denuncien que “a l’aula s’han complert les mesures de seguretat, tot i que feia molt fred... en sortir hi ha hagut petites aglomeracions, però res comparable amb el transport públic: deu minuts de metro i una hora de tren amb gent a menys d’un metre”
Però realment, encara que no es pugui garantir que el transport públic és un lloc segur, els exàmens ho són? “No”, és contundent la Clara, una estudiant de la UAB que viu a les terres de Ponent, que explica que a l’aula on va realitzar el primer examen es van respectar les mesures de seguretat, però que al seu grup de classe són més de vuitanta persones i que ningú li assegura que el company que es va asseure al seu costat no “hagi anat a festes il·legals o s’hagi reunit amb desenes de persones durant les vacances de Nadal”, un pensament que, a Twitter és recurrent, amb piulades com “gràcies a la genial idea de la UB de fer exàmens presencials, compartiré aula amb una persona que ahir va assistir a una festa amb quaranta persones. L’objectiu d’aquests exàmens no serà aprovar, sinó donar negatiu en Covid”
“Ningú m’assegura que el que s’asseu al meu costat no hagi anat a festes il·legals o s’hagi reunit amb desenes de persones durant les vacances de Nadal”
#Examenssegurs i #nosaltrestriemsalut són dos dels hashtags que acompanyen la majoria de tuits de protesta de centenars d’estudiants del territori català. Però no només els estudiants han tuitat paraules d’indignació enfront de la situació que s’està vivint a Catalunya per fer els exàmens. Diversos sindicats d’estudiants de les dotze universitats públiques catalanes han penjat manifests unitaris per intentar que a les universitats, realment, es duguin a terme #examenssegurs. El Consell de l’Alumnat UB (@estudiants_ub), el SEPC URV REUS (@sepc_urv_reus) i l’Assemblea Campus Nord UPC (@AssCampusNord) són alguns dels sindicats estudiantils que han penjat, als seus comptes de Twitter, manifests exigint que els exàmens es realitzin telemàticament, i que si es volen realitzar de manera presencial, es facin “tests massius a tots els assistents” , uns tests que no s’estan duent a terme a cap universitat pública catalana.
La preocupació, que és patent a totes les universitats públiques catalanes, ha arribat també a Instagram. @Perqueuab és un compte format per estudiants de la UAB que, a través de vídeos i de fotografies, denuncien la situació que s’està vivint, amb “l’esperança de poder fer-hi alguna cosa”
Gran part dels estudiants ja s’han pronunciat. Però què en pensen d’aquesta polèmica generada a les xarxes socials els polítics encarregats de la gestió universitària i l’educació, i els rectors de les universitats?
Encara i la polèmica a les xarxes socials, les queixes als i les professores i les denúncies públiques fetes pels i les estudiants, el Ministre d’Universitats, Manuel Castells (@castells_manuel), no ha fet cap aparició pública parlant-ne al respecte. És per això que, també a través d’aplicacions com Twitter, alguns estudiants reclamaven la seua resposta o actuació , i, també és per aquesta mateixa raó que des del Govern Central s’han trobat en la necessitat de reunir-se telemàticament amb el Consejo de Estudiantes Universitarios del Estado (CEUNE) i la Coordinadora de Representantes de Estudiantes de las Universidades Públicas (CREUP), junt, també, amb José Manuel Pingarrón, el Secretari General d’Universitats, per tal de relaxar l’ambient i pactar alguns assumptes davant la complexa situació sanitària en què els i les alumnes es troben aquest mes de gener amb els exàmens. Segons exposen el CEUNE i la CREUP en els seus comptes de Twitter, i tal com diu la nota de premsa que han publicat des de la Moncloa, en la reunió han aconseguit que s’estableixi un criteri sanitari entre totes les universitats de l’Estat per tal de passar a la docència online, a més que el mateix ministre ha garantit als representants dels i les estudiants que “aquelles avaluacions de grau que es produeixin por via telemàtica no sofriran cap mena de penalització o devaluació de les mateixes”.
“Aquelles avaluacions de grau que es produeixin por via telemàtica no sofriran cap mena de penalització o devaluació de les mateixes”.
Tot i això són molts els i les estudiants que ja han començat el seu període d’exàmens i han hagut d’anar-hi presencialment i, tot i les recomanacions d’evitar les aglomeracions, no han pogut evitar-les. En algunes comunitats autònomes com Andalusia, la Junta ha decidit suspendre les classes presencials però, mantenir els exàmens a l’aula, però, encara i això, asseguren que les mesures anunciades seran revisades, el qual no vol dir que finalment la situació amb la Covid-19 els hi obligue a prendre decisions més restrictives en les següents setmanes.
La mateixa situació és en la que es troba la Generalitat Valenciana, qui, a través de Carolina Pascual, consellera d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital i Ana Barceló, la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública del País Valencià, a qui els i les alumnes atribueixen el fet de “posar en perill la nostra salut” , es van reunir només començar les classes amb els rectors i les rectores valencianes per abordar l’inici de les classes i debatre sobre diferents qüestions entre les quals es trobava la polèmica amb els exàmens presencials. D’aquella reunió, Amparo Navarro, rectora de la Universitat d’Alacant, assegura que “la consellera de Sanitat ha fet saber que les universitats són «autònomes» en la seva organització i que no veu problemes en la presencialitat ni en el transport universitari”. Però, encara i això, des del Consell d’Alumnes de la mateixa universitat alacantina han fet arribar una petició al Rectorat i a la Generalitat on, amb un conjunt de 4.000 firmes a través de la plataforma change.org, els i les alumnes demanen que “la resta d’exàmens finals del primer quadrimestre siguen online”, i més, segons diuen, “després de conèixer les últimes dades de contagis i casos de Covid-19 al País Valencià”. En canvi, per l’altre costat, diferents alumnes de la Universitat de València defenen la presencialitat dels exàmens, ja que tal com diuen “la bretxa digital -mala connexió en internet o falta d’aparells tecnològics) podria ser un desavantatge” a més, que, alguns degans afegeixen que els exàmens a distància són un “desastre”.
Aquesta polèmica també hi és en universitats al País Basc, Galícia i Catalunya, on la consellera de Sanitat, Alba Vergés, assegurava el mateix dia en què es van intensificar les mesures sanitàries amb la intenció d’”aturar el país”, que "les oposicions i els exàmens universitaris es podran fer tots els dies de la setmana amb les mesures necessàries” , una decisió que, com a la resta de comunitats autònomes no ha sigut benvinguda pels estudiants, i alguns consells com el de l’Alumnat de la Universitat de Barcelona, entre d’altres, s’hi han sumat a un manifest dirigit a les autoritats acadèmiques i sanitàries de Catalunya exigint que “si no es pot garantir el compliment estricte de totes les mesures de seguretat, s’haurà de fer els exàmens en línia” al mateix que també demanaven que “es concretin les mesures immediatament i es comenci a treballar en el pla de represa per poder assegurar el retorn a la docència presencial” . Tot i això i tal com passa en tot allò que està relacionat amb la política, situacions com aquestes també són aprofitades per guanyar - o, si més no, intentar-ho - eleccions, tal com és el cas del Joan Guàrdia Olmos (@joanguardia), candidat a rector de la Universitat de Barcelona i qui assegura que “estudiem fórmules per aplicar un cop prenguem possessió” .
“Si no es pot garantir el compliment estricte de totes les mesures de seguretat, s’haurà de fer els exàmens en línia”
Aquesta no és més que una situació més de les provocades per la incertesa i falta d’equilibri que estem vivint amb la pandèmia mundial de la Covid-19, la qual, tot i estar les vacunes ja aquí, segueix descontrolada. A més, també li hem de sumar la situació meteorològica amb el temporal Filomena el qual ha provocat dificultats de mobilitat els quals se sumen perjudicant la possibilitat de la presencialitat en els exàmens.
El cara a cara tant entre alumnes com amb els professors és evident que sempre és enriquidor tant per uns com pels altres, però tenint en compte que en quasi cinc mesos aquest ha sigut pràcticament impossible degut a les aglomeracions i l’alta perillositat de contagi, potser el més sensat ara és tindre paciència i esperar perquè tot es relaxe i tornem a poder vore’ns, escoltar-nos, debatre i aprendre juntes i junts, en un mateix espai.
10 de Gener del 2021
TERESA ESCRIVÀ, IRINA GRAELLS I ANNA SERÉS