Un dia amb el Lama THUBTEN WANGCHEN

El governant del Tibet a l’exili ens obre les portes de casa seva, en la jornada reivindicativa per la desaparició del Panchen Lama l’any 1996.

 Descarregar Pdf
Thubten Wangchen
Thubten Wangchen. Font: Casa Tibet Barcelona.

Thubten Wangchen, lama Budista Tibetà i governant del Tibet a l'exili, ens explica, entre altres coses, la història del seu viatge fins a Barcelona. Fill i net de tibetans, la invasió Xinesa del Tibet el va agafar amb només cinc anys. Va ser llavors quan es va veure obligat a emigrar a l'Índia sense família i viure al carrer, fins que el govern indi el va ajudar a poder escolaritzar-se. Cap als setze anys, Wangchen es va fer monjo budista i va entrar al monestir privat del Dalai Lama, en el qual va estudiar durant onze anys. Més tard, i gràcies a la figura del Dalai Lama, va tornar a Barcelona, on va poder fundar "La Casa del Tibet Barcelona".

   Darrera modificació:

 Descarregar Pdf
foto7
Botiga de la fundació Casa Tibet Barcelona. Font: Casa Tibet Barcelona.

Actualment, a “La Casa del Tibet Barcelona” fan promoció de la cultura, l’art, la tradició i la llengua tibetanes, així com reivindiquen el respecte per la pau, els drets humans i l’equilibri amb la natura. Wangchen ens parla de la necessitat de cuidar el nostre cos i la nostra ment, de la potencialitat humana que s’amaga darrere de cadascú de nosaltres i dels mecanismes que podem trobar en el Zen per aconseguir viure en pau i sense patiment. Afirma que la visió de l’ésser humà com un ésser maligne, egoista i salvatge és un error: “No som animals, no hem vingut a aquest món per sofrir i tenir problemes. Hem nascut per despertar el nostre interior, per ser millors persones, per ajudar als altres i conèixer-nos millor a nosaltres mateixos. Hem vingut a aprendre i evolucionar”, afirma el lama.

Quan li preguntem per la recepta de la felicitat, ens recorda la importància d’entendre que tot comença per un mateix.  El lama creu que tothom és responsable del seu patiment, per això és tan important riure i animar-nos. “Trobar l’equilibri emocional, la pau i la felicitat vol dir conèixer-se millor a un mateix i deixar de dependre de circumstàncies exteriors. Tot és impermanència. Res dura per sempre”, conclou el mestre. 

   Darrera modificació:

 Descarregar Pdf
foto4
La sala de meditació de la Casa del Tibet de Barcelona. Font Marc Camón.

Sobre la seva visió dels polítics, Wangchen critica el seu desig sense límit, la seva ignorància i la seva corrupció. “La gent busca fer ioga, meditació o mindfulness, no està malament. El problema és que s’empri per vendre. Mindfullness no és una cosa nova. Fa 2500 anys el príncep Siddharta Buda, ens ho va ensenyar”. Segons el lama Thubten, al món modern, tecnològicament estem molt bé. Amb tot, ens queixem de la crisi material, però ell creu que és molt pitjor la crisi de valors i la crisi espiritual. Segons Thubten, els problemes amb la gent del voltant fan perdre el somriure i la pau. “Només has d’anar un dilluns al matí al metro i veure la cara que fa la gent. Ningú vol treballar. Tothom està trist. Fins i tot simulen llegir per no haver de relacionar-se amb els altres. És molt depriment”.

Pel que fa  al periodisme i la veritat, el lama adverteix de la imperant necessitat d’un vertader periodisme que pugui desfer el vel de la ignorància. L’alegra que els joves es preocupin pel futur mediàtic i per la justícia; i creu que han de tenir la màxima motivació per trobar la veritat. “Tot i el risc que implica, dir la veritat és l’única via per ser lliures”, clama Wangchen. Cal tenir una ment oberta i un cor net. No caure en la manipulació i en les fake news. Les mentides tard o d’hora es descobreixen i el prestigi d’aquests periodistes cau en picat”, afirma el monjo budista. Segons Thubten, els periodistes que busquen la fama i l’èxit per sobre del bé comú, no tenen credibilitat i són víctimes de la corrupció. “Cal mantenir al màxim el rigor en la informació i fer certa pedagogia per captar l’interès de la gent”. El lama es posa en la pell dels reporters de guerra. Diu que n’ha conegut uns quants i sap lo dura que és aquesta professió. Cal valor, consciència i prudència. És molt important vèncer les pors i mantenir l’esperança, tot i la competència, hem de sentir-nos agraïts i saber donar les gràcies. Segons el lama, es tracta de fer un món millor per tothom, no d’obtenir poder i fer diners.

   Darrera modificació:

“No som animals, no hem vingut a aquest món per sofrir i tenir problemes. Hem nascut per despertar el nostre interior, per ser millors persones."

Mantra de la deesa Tara per treure la por, realitzada per THUBTEN WANGCHEN Font: Marc Camón

 Descarregar Pdf

Pel que fa a la situació política i econòmica que viu el Tibet respecte de la Xina, Wangchen ens informa que el govern xinès està duent a terme una campanya de manipulació i d’espionatge a les universitats, per tal que tots els estudiants segueixen i creguin en el seu model de país. Ell afirma que la cultura de la Xina és molt potent i rica, però que per culpa del comunisme, el govern xinès  no vol preservar les religions i les cultures asiàtiques: “només els interessa la prosperitat econòmica del país. El seu Déu són els diners”. Argumenta que tota la inversió en infraestructures i en construcció d’habitatges que el govern xinès ha finançat en aquest territori, ha estat motivada pels interessos de colonització que tenen els xinesos vers el Tibet; és a dir, no són millores pensades per la gent autòctona del territori, sinó per millorar la comunicació i l’accessibilitat dels xinesos en aquest terreny i així satisfer els seus interessos. 

També recalca la manca de llibertats i drets que tenen els tibetans. Aquestes vulneracions es veuen reflectides en la prohibició de l’ensenyament de la llengua tibetana a les escoles o la poca llibertat política que tenen per decidir el futur del seu propi territori. Wangchen assegura que “la gent tibetana està cansada de viure en una autonomia de la Xina, però el govern xinès no vol sentir parlar d’una hipotètica independència del Tibet”. Actualment, hi ha milers de monges budistes empresonats per la Xina i la vigilància del govern xinès sobre aquest territori és molt persistent. El Lama Thubten ens comenta que fins i tot, hi ha casos d’infiltració de persones xineses en els monestirs per controlar així els turistes i les persones d’origen tibetà per tal de sufocar tots aquells moviments de rebel·lió contra la Xina. 

Segons Wangchen, la comunitat internacional no ha volgut intervenir en aquesta vulneració de drets, ja que el govern xinès ha comprat tots mitjans de comunicació per tal que no es parli sobre els problemes d’aquest territori. Per tant, molts mitjans internacionals tenen una accessibilitat molt limitada i condicionada sobre les notícies del Tibet. Un dels exemples que posa sobre la poca difusió internacional és el fet que, entre 2009 i 2017, un total de 150 tibetans (aproximadament) es van immolar per mostrar així el seu rebuig cap a la Xina. Aquest fet no ha estat notícia en cap mitjà internacional i només podem trobar petites informacions en mitjans de menor ressò. Un altre exemple d’aquesta repressió del govern xinès és l’incompliment  per part de la Xina, de la promesa que va fer als tibetans per millorar els seus drets, i així poder celebrar les Olimpíades al seu país. Un cop atorgats els Jocs Olímpics a Beijing, es va demostrar que els tibetans no van rebre cap millora dels seus drets i totes les manifestacions que es van fer per rebutjar aquest fet van acabar amb més repressió, tal com van recollir diversos mitjans de comunicació.

   Darrera modificació:

“Xina els interessa la prosperitat econòmica del país. El seu Déu són els diners”

 Descarregar Pdf

“El poble xinès en sí no és perillós, el que és perillós és el govern xinès”. Amb aquesta frase, Thubten Wangchen fa una denúncia pública i social del comunisme patent que hi ha a la Xina, malgrat que les informacions que arriben des del mateix govern central xinès són les contràries: una democràcia on el poble té dret a elegir i decidir. Wangchen afirma que els únics interessos per part dels dirigents de la Xina són el poder i els diners, deixant de banda qualsevol tracte de respecte a qui pugui inferir en aquests desitjos. A més, el representant del Tibet a Espanya deixa entreveure que “qui està en contra del comunisme o diu la veritat, desapareix […] als partits contraris al comunisme se'ls acusa ràpidament de corrupció”.

Wangchen guarda també unes paraules per la situació d'explotació que està passant el Tibet: “els xinesos no van venir per ajudar als tibetans, sinó per explotar les seves mines i quedar-se amb les seves riqueses”. D'aquesta manera, veiem com el poble tibetà està sotmès a un assetjament per part del govern xinès i en una situació de plena vulnerabilitat, ja que els tibetans es caracteritzen per ser gent de pau i aliena als conflictes. Està convençut de  que el poble xinès podrà canviar el seu govern en poc temps, mentrestant els tibetans hauran de mantenir-se en la mateixa posició, ja que no compten “amb els mitjans ni recursos econòmics suficients per frenar l'explotació”. A més, treu a la llum una altra qüestió molt important: la inexistent informació sobre Taiwan, el Tibet o la plaça de Tiananmén en els mitjans digitals del país xinès, així com la de la figura del Dalai Lama. “No hi ha res d'informació. 300 milions de xinesos segueixen la filosofia del Dalai Lama, però si busquen a Internet quasi no hi ha informació sobre ell”, explica Wangchen.

foto5
Dalai Lama inaugurant la fundació Casa del Tibet de Barcelona. Font: Casa del Tibet de Barcelona.
   Darrera modificació:

 Descarregar Pdf

Sobre la qüestió de la independència a Catalunya, Wangchen es mostra a favor d'una lliure elecció per part del poble de Catalunya, malgrat que la decisió final sobre l'estat català es mantingui en mans del govern central. Un fet semblant passa també al Tibet, comenta, ja que la majoria del poble tibetà va poder votar per lluitar per la seva autonomia enfront Xina: “lluitem per una autonomia on es respecti l'idioma, la religió... no per una independència”.

   Darrera modificació:

THUBTEN WANGCHEN opina sobre Catalunya. Font: Marc Camón.

 Descarregar Pdf

Wangchen Thubten denuncia també els fets ocorreguts l’any 1996 al Tibet, on el govern xinès va segrestar a la suposada reencarnació de la figura del “Panchen Lama”. Considerada la segona autoritat religiosa més important del Tibet, Panchen Lama va morir l’any 1989 a causa d’un enverinament per part del govern xinès, qui va malmetre contra ell i les seves pràctiques budistes fins a provocar-li la mort. Thubten explica que la versió que va arribar als mitjans internacionals i a la resta de països va ser que Panchen Lama va morir per un atac de cor, però res més allunyat de la realitat: “cap país pot obrir la boca o dir res contra la Xina [...] és la gran potencia mundial en termes econòmics”. D’aquesta manera, es pot entendre com per part dels governs internacionals, així com dels mitjans de comunicació, es va “decidir” deixar de banda el tema per tal d’evitar un conflicte de grans magnituds amb la Xina.

   Darrera modificació:

Manifestació en defensa de la llibertat del Panchen Lama. Font: Marc Camón.

“No ser tan emocional. No ser tan sensacional i tenir un cor amable, dolç i bo.”

 Descarregar Pdf

Tornant a l’esmentat anteriorment, i tenint en compte les creences del budisme i l’hinduisme (mite de la reencarnació), el Dalai Lama va certificar oficialment que el Panchen Lama s’havia reencarnat en el cos d’un nen nascut al Tibet, ja que la seva ànima no havia desaparegut del nostre món. Aquesta informació va arribar a oïdes del govern xinès i l’any 1996, quan el nen només tenia sis anys, els militars xinesos van irrompre a casa seva i el van segrestar, juntament amb la seva família. El comunicat oficial per part del govern de la Xina fou que el jove es trobava bé i portava una vida normal, però la veritable situació és que fa 24 anys que va desaparèixer i ningú sap que és d’ell. “Els mitjans no tenen la força suficient per buscar-lo”, afirma Thubten, qui s’atreveix a dir també que molts dels governs europeus i internacionals estan al corrent de la situació que està passant a la Xina, però prefereixen mantenir-se aliens per preservar així la pau amb el país. 

Per il·lustrar els conflictes, Wangchen ens parla de la paciència i de lo important que és no enfadar-se. No es pot aprendre paciència dels amics, es necessita gent que et molesti per fer-ho. Es tracta de transformar les circumstàncies adverses al camí dels valors o camí espiritual. “La gent que ens fa mal també pateix”. Segons ell, quan reps una agressió, la millor manera de superar-la és tenint una gran compassió vers l’agressor. Adonar-nos de lo equivocat que està, no veure’l com un enemic, enviar-li llum i inspiració i aprendre a desitjar-li el millor. És difícil d’explicar. “Els tibetans diem que els Xinesos són els nostres mestres de paciència”, murmura el lama.

Abans d’acabar l’audiència, li preguntem com es pot potenciar l’autoestima i la seguretat en un mateix. Wangchen respon parlant-nos de la culpa. Segons el lama ningú té cap culpa. Són les circumstàncies del karma que apareixen. “L’única culpabilitat que tenim és la nostra ignorància”. Segons Wangchen, el fet de no conèixer les coses tal com són, condueix a l’error i a la confusió. Amb la nostra forma de pensar i actuar podem rectificar. Som humans mundans d’un nivell bastant ordinari i davant les crítiques o les paraules negatives ens desequilibrem i perdem el nostre eix de gravetat. Ell suggereix no fer-ne cas, de la mateixa manera que amb les paraules aduladores i positives. Hem de mantenir fort el nostre interior: “No ser tan emocional. No ser tan sensacional i tenir un cor amable, dolç i bo”. D’aquesta manera gaudirem de pau i tot anirà bé, conclou Thubten Wangchen.

   Darrera modificació:

THUBTEN WANGCHEN parlant sobre l'autoestima. Font: Marc Camón.