La docència en època de la COVID-19
El 14 de març el president del govern espanyol declara l’estat d’alarma que priva a quasi tots els ciutadans del país en continuar amb les seves activitats quotidianes. Només persones que realitzen oficis de primera necessitat van continuar amb la seva rutina, mentre que la gran majoria de persones van haver de trobar noves maneres de realitzar les seves activitats des de casa.
Descarregar PdfEn una era tan digitalitzada com la nostra, la majoria d’oficis han optat pel suport d’Internet. A través de videotrucades des de diferents plataformes (Jitsi, Zoom, Hangouts, Skype, Discord, etc.), o a través de grups de Whatsapp, o simplement realitzant les mateixes activitats de sempre des de casa. Cada ciutadà troba la manera que més s’adequa a la seva feina.
A més a més aquest nou funcionament del món ha permès que marques tan conegudes com Canon, Google, Apple, etc., busquin noves formes de promocionar-se i millorar les condicions del treball de la població mundial des de casa. Canon, per exemple, una empresa japonesa dedicada a la creació de productes per a l'obtenció d'imatges, va llançar una aplicació gratuïta, Canon EOS Webcam Utility Beta, que permet utilitzar les seves càmeres com a webcam, i realitzar videoconferències amb molta més qualitat d'imatge que les webcams, i les càmeres dels portàtils. Tot i que actualment només és compatible amb el Windows 10. Google, una de les eines més utilitzades actualment per part de la població, qui ja disposava d'instruments per a realitzar videoconferències, ha millorat els serveis d'algunes de les seves apps, com ara Google Meet, que anteriorment era un servei comercial, amb la crisi de la COVID-19, van optar per transformar-la en un servei gratuït, amb la qual es poden dur a terme videoconferències amb una gran quantitat d'integrants. Apple per la seva part també facilita instruments de treball als usuaris de la marca, i amb aquesta quarantena ha millorat i afegits alguns serveis, per exemple, per als estudiants han actualitzat aplicacions com Classroom, que ajuda als professors i professores a tenir més control de les classes que imparteixin...
La docència, per la seva part ha hagut de trobar formes diferents d'accedir als seus alumnes, per tal que els estudiants puguin finalitzar aquest curs amb els coneixements necessaris.
Tot i que la llei espanyola a dictar que el tercer trimestre no entrarà dins de l'avaluació dels alumnes de primària i l'ESO, ja que alguns i algunes alumnes no poden continuar amb les classes des de casa seva, per manca de recursos, tant els instituts com les escoles han intentat continuar amb el curs, encara que sigui amb un temari més restringit. Alguns instituts de la província de Lleida, han optat per utilitzar el correu electrònic com a eina principal d'estudi. Cada dia envien correus als pares amb les activitats que han de realitzar els seus fills o filles, per mantenir-los informats i al mateix temps que aquests s'encarreguin que els fills i filles vagin fent amb regularitat la feina que els hi toca. En cas que els estudiants tinguin algun dubte poden contactar amb els professors a través del mateix correu electrònic.
Algunes escoles primàries catalanes, també han optat per utilitzar diferents eines de Google, com l'aplicació anomenada Google Classroom, que permet als professors manar activitats pels alumnes, i als estudiants penjar les activitats fetes; alguns també opten pel Google Meet o el Hangouts, per dur a terme classes, on resolen els dubtes i fan un seguiment de la feina; altres utilitzen el correu electrònic, com en els instituts, per enviar la feina que els estudiants han de fer als pares, etc. Tot això adaptant el temari que han d'ensenyar de forma adequada, perquè els alumnes puguin entendre'l correctament.
En el cas de les universitats, els docents han optat per continuar les classes des de casa, cada professor o professora adaptant la tècnica que ha vist més adequada. Lídia Vidal, estudiant de la carrera d'Enginyeria Mecànica a la Universitat de Lleida, ens explica que cursa matèries, que continuen amb les classes seguint l'horari establert des d'inici de curs, a través del campus virtual, el qual proporciona un espai on es poden realitzar videoconferències. Mentre que altres professors segueixen un sistema molt improvisat, i no tenen un horari marcat: «Actualment tenim, en aproximadament la meitat de les assignatures que cursem, l'horari establert de classes habituals, els professors donen les classes en línia en l'horari predeterminat del curs, cada classe al grup corresponent d'alumnes. De les altres assignatures, es va fent molt improvisat, molts cops programen la classe d'un dia per l'altre (...)».
Encara i així, l'estudiant d'enginyeria, recalca que està bastant satisfeta amb el funcionament que ha adoptat els professors de la Universitat de Lleida encara que hi hagi alguns inconvenients. «Passant per alt el cas aquest de les assignatures gens organitzades, et podria dir que si, estic satisfeta, pel que fa a disponibilitat els professors han demostrat estar al cas, ja que es pot mantenir una conversa estable amb ells per resoldre dubtes pràcticament sempre que ho necessitis.»
Imma Martos, periodista i professora del Grau de Periodisme i Comunicació Audiovisual a la Universitat de Lleida ens explica que en el seu cas no ha realitzat cap videoconferència, sinó que ha anat pujant apunts del temari regularment.; «No he fet classes per videoconferència. Vaig proposar als alumnes anar penjant els apunts i la resta de material cada setmana, coincidint amb l'hora de la classe, i em van dir que ja els anava bé així.» A més ens explica que les eines tecnològiques i internet han sigut una eina clau durant aquest confinament, per a poder continuar amb les classes: «Les eines tecnològiques han facilitat molt poder mantenir l'activitat. No m'imagino com ho haguéssim fet sense internet o el campus virtual.»
Tot i que tant els alumnes com els professors han hagut de trobar noves formes d'adaptar-se a un nou funcionament de la docència en un període molt curt, el curs ha tirat endavant, i la major part dels alumnes han pogut acabar-lo gràcies a les eines tecnològiques que tenim a l'abast.
1 de juny de 2020
ASMAA RABHI / LLEIDA