El Miniput 2020, en streaming

Per primera vegada des de l’inici de la mostra l’any 1994, la jornada no s’ha pogut celebrar de forma presencial.

 Descarregar Pdf
miniput
Fotografia de l’escenari del Miniput en l’edició d’enguany | Font: Twitter (@MINIPUTBCN)

El passat 28 de novembre es va celebrar la 26a edició del Miniput, un acte que recull el més destacat de la televisió pública mundial en un dia de mostres, debats i taules rodones. S'anomena Miniput perquè és, en petita mostra i a escala autonòmica, una versió reduïda de l'Input Conference, una trobada internacional de programes de televisió estrenats en les cadenes públiques.

Enguany, tot i no haver-se celebrat l’INPUT, l'organització del Miniput va decidir dur a terme igualment la tradicional jornada, aquest cop fent una selecció de les peces més destacades de les tres darreres edicions que es van poder veure en streaming.

Per arrancar la primera sessió, es va presentar el programa Radio Face, un híbrid entre televisió i ràdio creat a la BBC d'Irlanda del Nord el 2016. El director d'aquest programa planteja un debat sobre alguns temes de la societat actual i selecciona oients de procedència, els quals contesten des de casa seva o des del seu cotxe.

A continuació Our Land és un altre exemple d'experiment amb el públic, en aquest cas per part de la televisió finlandesa, la  qual va obrir els seus arxius audiovisuals i va proposar al públic la creació d’un peça que pogués representar aquest país.

La segona sessió convidava a reflexionar sobre el tractament de la mort en la televisió. Phone of the Wind: Whispers to Lost Families és un documental de la televisió pública japonesa. De forma simbòlica, als afores d'Otsuchi es va decidir construir una cabina telefònica decorativa, en la qual gent d'arreu del Japó viatjava per "parlar" amb els familiars i amics que van perdre la vida durant el Tsunami de 2011.

El segon documental presentat en aquesta sessió va ser The Secret Diary of Hendrik Groen, una peça de la televisió holandesa.

Aquesta es basa en el seguiment del dia a dia del protagonista, Hendrik Groen, un home de vuitanta-tres anys que viu en una residència d'Amsterdam.

La tercera sessió va constar d'un sol documental, Welcome to Leith, de la PBS. Aquesta obra narra la història real viscuda fa uns anys a Leith, una reduïda població de Dakota del Nord als Estats Units on Craig Cobb, un famós Neo-Nazi va intentar implementar la seva ideologia entre els habitants del poble. Narrada amb un to com si es tractés d'una pel·lícula de terror, va ser produïda en fals directe i amb clips de producció pròpia dels habitants.

Seguidament, va iniciar la sessió 4 de la jornada, dedicada especialment als videojocs. Aquesta va ser presentada per Roc Massaguer, conegut també com a Outconsumer, el qual és una persona amb una trajectòria molt reconeguda a escala nacional en l'àmbit digital i de YouTube.

Primerament es va presentar Ragnarok, una col·laboració entre els països escandinaus de Dinamarca, Noruega i Finlàndia i les seves televisions públiques per retransmetre un esdeveniment d'eSports. A continuació, es va veure NERD: DRAGONSLAYER666, una ficció finesa que narra la vida d'un jove adolescent que s'endinsa en el món dels eSports i s'acaba convertint en jugador professional.

Per tancar la sessió 4, vam veure #Work_In_Progress, una sèrie web que presenta la convivència de youtubers de renom d'Israel amb famílies de diferents àmbits i comunitats dins del país. Com si es tractés d'un reality show, els youtubers que són presentats gairebé com si visquessin en una bombolla, aprenen el cru dia a dia de diferents famílies, des d'aquelles que tenen conflictes inter-familiars a causa de la religió, fins aquelles que no es poden permetre cap luxe en el seu dia a dia degut a la seva situació econòmica.

La sessió 5 va reflexionar sobre les innovacions tecnològiques en els formats televisius. La televisió s'ha anat adaptant i reinventant des de ja fa molts anys, i amb aquests canvis també han sorgit noves propostes i formats que han ajudat a créixer a aquest mitjà de comunicació.Des de Supervivientes, fins a Gran Hermano o Operación Triunfo, les grans apostes que han marcat èpoques són aquelles macroproduccions en un format de reality show que han involucrat la participació del públic. Igualment, durant els mesos de confinament la innovació tècnica ha tingut un paper molt important, ja que ha ajudat aquells espectadors que estaven tancats a casa a descobrir formats entretinguts i frescos.

Per acabar, es van realitzar dues taules rodones en les quals es va debatre sobre el paper que han tingut les cadenes de televisió durant el temps de pandèmia. Durant la primera els responsables de les televisions públiques del nostre país van explicar el paper que ha tingut cada mitjà durant els mesos de pandèmia. La coordinació entre les cadenes de televisió i altres organismes de la societat van ajudar un correcte desenvolupament de les activitats retransmeses. Per acabar, professionals del món de l'espectacle i de la televisió van reflexionar la introducció de nous formats televisius per entretenir a l'espectador durant la quarantena i les solucions que s'han proposat a l'hora d'intentar introduir formats de cara el futur adaptats a les condicions a les quals les productores estan sotmeses a causa del coronavirus.

Va ser una edició del Miniput diferent de les viscudes anteriorment, però els espectadors de l'streaming, van poder gaudir d’una jornada pedagògica i multicultural sobre la televisió i el contingut audiovisual de països d’arreu del món. No es pot deixar escapar l’oportunitat d’aprendre sobre aquells nous fenòmens i tendències sorgides als altres països, algunes de les quals han resultat molt innovadores i sorprenents per un públic que més que mai necessita contingut fresc i trencador.

Imagen 2
Roc Massagués, Outconsumer, presentant la secció especial de videojocs del Miniput

Sergi Torres Adell

   Darrera modificació: